Profesor Michael Fullan na konferenci Úspěch pro každého žáka 2021 představil v rámci své přednášky: Leadership vedoucí ke zlepšování učení pro všechny žáky. Nové příležitosti k hluboké proměně koncept Hlubokého učení. Jde o propojení globálních kompetencí (6Cs) a akademických znalostí. Společně s jeho týmem v organizaci New pedagogies for deep learning spolupracují se školami v 10 zemích světa. Z jejich zkušeností a řady výzkumů vyplývá, že dochází k proměně role (nejen těchto) škol. “Škola přestává být místem, kde se jen předávají vědomosti z generace na generaci, a začíná být místem, kde se tvoří budoucnost. Školy se stávají hybateli změn, prostorem, kde lze řešit skutečné problémy dneška.” O kterých kompetencích Michael Fullan a jeho tým tedy mluví? Jedná se o rozvíjení charakteru, občanství, komunikaci, kritické myšlení a řešení problémů, spolupráci a kreativitu.
Překlad zajistila Stálá konference asociací ve vzdělávání, z. s. (skav.cz) za finanční podpory Nadace České spořitelny.
Michael Fullan
Překlad: Kateřina Ešnerová
Rok vydání: 2021
Profesor Michael Fullan z Kanady byl hlavním řečníkem konference Úspěch pro každého žáka v roce 2021. Toto je přepis jeho hlavního vystoupení v češtině.
Představuje v něm pohled na systémové změny ve vzdělávání a učení žáků, přičemž vychází ze své dlouholeté praxe coby vládní konzultant hned v několika zemích. Fullan věří, že pandemie je příležitostí k reflexi vzdělávacích systémů: “Hlavním cílem není jen přežít covid, byť i to je důležité, ale také dopracovat se k výrazně lepšímu systému.”
Přednášku rozdělil do dvou tematických kategorií: První kategorie jsou obecnější úvahy o kultuře změn (jak zavádět a realizovat změny co nejefektivněji, jak se ve vzdělávacím systému učit, jak se učit v rámci školy, jak se školy učí od sebe navzájem, jaký je vztah mezi strategiemi a jejich realizací na místní úrovni). Druhá tematická část se věnuje hlubokému učení, tedy novému přístupu k učení jako takovému, kde jde o propojení globálních kompetencí a akademických znalostí. “Já si myslím, že náš model kompetencí, i ten váš, bude ku prospěchu jednotlivým studentům, ale zároveň i zásadním způsobem posílí důvěru ve společnosti. A to je úloha vzdělávání. Dnes i do budoucna,” vybídnul v závěru své přednášky.
Překlad zajistila Stálá konference asociací ve vzdělávání, z. s. (skav.cz) v rámci iniciativy Úspěch pro každého žáka (uspechzaka.cz) v roce 2021, za finanční podpory Nadace České spořitelny.
Andy Hargreaves
Michael T. O’Connor
Překlad: Jan Bružeňák a Sabina Poláková
Rok vydání: 2020
Překlad vydala Stálá konference asociací ve vzdělávání, z. s. (skav.cz) v rámci iniciativy Úspěch pro každého žáka (uspechzaka.cz) v roce 2020, za finanční podpory Nadace České spořitelny.
Andy Hargreaves a Mel Ainscow
Překlad: Sabina Poláková
Rok vydání: 2020
Překlad vydala Stálá konference asociací ve vzdělávání, z. s. (skav.cz) v rámci iniciativy Úspěch pro každého žáka (uspechzaka.cz) v květnu 2020, za finanční podpory Nadace České spořitelny.
Proč právě tento text?
Potřeba koncentrace odborných kapacit v územích a zavádění středního článku podpory školám je zmiňována jako jedna z priorit v materiálu Hlavní směry vzdělávací politiky 2030+, který slouží jako podklad pro přípravu Strategie 2030+. Co si pod “středním článkem” vedení škol představit a jaké způsoby jeho zavedení se ukázaly jako účinné v zahraničí, pojednává překlad textu Andyho Hargreavese a Mela Ainscowa.
Celosvětově uznávaný odborník na vzdělávání, prof. Andy Hargreaves, je také řečníkem pozvaným na již tradiční konferenci ke vzdělávací politice Úspěch pro každého žáka 2020.
John Kania a Mark Kramer
Překlad: Sabina Poláková
Rok vydání: 2019
Mark Cabaj
Překlad: Eva Ullrichová
Rok vydání: 2019
Prezentace z workshopu k principům kolektivního dopadu s kanadským odborníkem Markem Cabajem, který se uskutečnil 20. 6. 2019 v Národní technické knihovně v Praze.